יום רביעי, 27 ביולי 2011

ממועדון 27 למועדון 57

-->


אני כותב את הבלוג כבר כמה חודשים ומתישהו שמתי לב שלא כתבתי אפילו על אמנית אחת עד עכשיו.מה? דאמיט, אני סקסיסט, או מה? לא, אני לא סקסיסט אבל אני חייב להודות שאני שומע הרבה יותר מוזיקאים ממוזיקאיות. מעט הזמרות שאני אוהב הן לא בדיוק זמרות סטנדרטיות, ורוב השדות המוזיקליים שאני רועה בהם- ג'אז אינסטרומנטלי למשל- נשלטים ע"י גברים, מה לעשות. אך אני מתכוון לשנות זאת ולכותב יותר על המוזיקאיות שאני אוהב.


 בהקשר להחלטה זו, אי אפשר לעבור לסדר היום בלי לדבר קצת על הטרגדיה שהכתה את המוזיקה העולמית השבוע, עם מותה של איימי ויינהאוס. אודה לבושתי כי עד השבוע לא ממש הכרתי את פועלה של איימי- ידעתי שהיא מגניבה ומיוחדת ומוכשרת, את זה אפשר לזהות מקילומטרים, ומאוד אהבתי את הסגנון הוינטג'י לסול סיקסטיזי, אבל לא כל כך הקדשתי תשומת לב, ואני מניח שכמו רבים אחרים רק עכשיו אני מתחיל להקשיב- כמו שלא הקדשתי אפילו שנייה למאיר אריאל כשהיה בחיים (הייתי צעיר וטיפש), ויש עוד דוגמאות רבות. כבר עכשיו ברור לחלוטין כי איימי היא אגדת רוק לפי הספר- סקס, סמים, רוקנרול ומוות בגיל 27. יש פשוט אנשים עם תאריך תפוגה קצר- סיד בארט למשל סיים את הקריירה שלו למעשה כבר בגיל 24- ואיימי היא אחת מהם. איימי הייתה בנאדם דפוק לגמרי, וזה מה שהרג אותה (כנראה- סיבת המוות עדיין אינה מפוענחת...), אבל זה גם מה שעשה אותה לחייזר הצבעוני והמיוחד שהייתה- הכנות האדירה של לכבס את הכביסה המלוכלכת לעיניי כל, להשתמש בבעיות האישיות שלך כדלק שמזין יצירתיות. ואין מה לעשות, ככה אנחנו אוהבים את הרוקרים שלנו- הרסניים וגדולים מהחיים שמתים בבום גדול ופתאומי, כי אנחנו סך הכל אנשים פשוטים ומשעממים מהרחוב שאין להם אומץ לחיות או למות ככה. קלישאה ידועה היא שאמנות באה מסבל; והרס עצמי כמו של איימי הוא סוג של חרב פיפיות- לא ניתן לנתק את האמן מהבעיות שלו, הוא ניזון מהם ובלעדיהם היה "סתם אחד".
 
אבל בעצם, מושא הפוסט הזה הוא לא באמת איימי ויינהאוס, אלא דווקא מי שהייתה על סף אותה תהום שאיימי ויינהאוס מעדה לתוכה השבוע, וזו מריאן פיית'פול הנפלאה. פיית'פול חייתה כנראה את החיים שהיו יכולים להיות לאיימי ויינהאוס אם היא הייתה מזדקנת, ואולי נחסכו ממנה. מה לא היה שם-  הילולת סמים עם מיק ג'אגר (פיית'פול נעצרה פעם ע"י המשטרה שהיא לובשת רק שטיח פרווה), הפלה של תינוקו של ג'אגר, ניסיון התאבדות, נישואין רבים וגירושין רבים, התמכרות של כמעט שני עשורים להרואין וקוקאין, הדרדרות לחיים ברחוב, אנורקסיה, התאבדות של בן זוג. מי שהתחילה את הקריירה כילדונת תמימה בת 17 הפכה עם השנים למצולקת ומלאת נסיון חיים מהצד הנמוך שלהם. הקול הנאיבי ששר “As tears go by” ב-1964 הפך עם השנים לצרוד וחרוך, מה שמתאים בול לניסיון החיים העשיר בטרגדיות וכאב. כל הבעיות האישיות האלו גרמו לקריירה של פית'פול להיות לא כל כך סדירה- אלבום הקאמבק הגדול שלה, “Broken English” מ-1979, יצא 12 שנה אחרי האלבום הקודם שעשתה. אבל פיית'פול הצליחה להתעלות מעל הסרט הטורקי הזה, לשקם לעצמה לאט לאט את הקריירה ולגבש סטטוס מכובד ביותר של אחת שהייתה שם אבל הצליחה לשרוד, להקליט יופי של אלבומים ולקבל הרבה ריספקט מקולגות, כפי שאפשר להבין מרשימת משתפי הפעולה שלה- אנשים כמו בק, ג'רוויס קוקר, האל ווילנר, רוג'ר ווטרס ורבים אחרים. אני עוד לא כל כך מכיר את הדיסקוגרפיה של הגברת אבל יש אלבום אחד שאני רוצה להתמקד בו, וזה אלבום שנקרא “Before the poison”  מ-2004, אלבום שמציין 40 שנה (!) מאז התחילה פיית'פול להקליט. פיית'פול אינה זמרת מרשימה או חדשנית כמו ווינהאוס אבל גם היא מביאה איתה טונות של כנות, והיא גם תמיד יודעת עם מי לעבוד צמוד כדי להוציא את זה בצורה הכי טובה.

פיית'פול בתחילת הדרך, ילדה טובה מבית טוב

אחרי שפלירטטה עם ג'אז וקברט, כולל ביצועים לשירי ברכט-וויל, חוזרת כאן פיית'פול בגיל 57 לרוקנרול. באלבום, שמכיל 10 שירים, היא נעזרה בשני שותפים עיקריים שמכתיבים את הסאונד, שניים שגם מבינים משהו בכאב ובניסיון חיים עשיר ואפלולי- פיג'יי הארווי שתרמה שלושה שירים וכתבה עם מריאן עוד שניים, וניק קייב שכתב עם פיית'פול שלושה שירים (מעניין שכידוע, הארויי וקייב היו פעם זוג; אבל הם לא משתפים פעולה בדיסק). דיימון אלברן, סולן בלר, תרם שיר אחד (נפלא) ואת השיר האחרון כתבה מריאן עם המלחין ג'ון בריון (לא מכיר, מישהו יכול לשפוך קצת אור?). אבל רוב האלבום נע על הציר בין השירים של הארווי לשירים של קייב.

פיית'פול בגרסה הצעירה והפרועה

כמו שהודיתי שלא ממש הקדשתי תשומת לב לווינהאוס (עכשיו אני מפצה, טיפש שכמותי) כך עליי להודות שאני לא מתחבר לפולי ג'ין. בניגוד לווינהאוס, באמת שניסיתי. אני יודע שהיא מוכשרת, זמרת מעולה, אבל שמעתי את כל הדיסקים שלה ולמעט “To Bring You My Love” ו-"White Chalk" לא ממש התלהבתי. למרות זאת, החיבור בינה לפיית'פול הוא לא פחות ממרגש. פער הדורות עושה לחיבור הזה רק טוב הקול המותש והמלנכולי של פיית'פול יושב בול על הגיטרות הסליזיות של הארווי ואדריאן יוטליי, הלוא הוא שליש פורטיסהד (יש באלבום סאונד גיטרות נהדר- מרושל ומכוסח וג'אנקי לגמרי- תקשיבו לשיר “My Friends have”). כשפיית'פול שרה בשורות הפתיחה של השיר הראשון, “The Mystery of love”-

When your’e not by my side
The world’s in two, and I’m a fool

אפשר להרגיש איך כל האכזבות והטרגדיות של פיית'פול ב-57 שנים מזדקקות לשתי שורות עצובות וזה פשוט מדהים ביופיו. בשיר אחד, “No Child of mine”, מין אנטיתזה ל"עוף גוזל", השתיים משתפות פעולה בשירה והארווי אף הקליטה מאוחר יותר את השיר לעצמה.

פיית'פול המתבגרת, אחרי הצרות הגדולות

התרומה של קייב, עוד אחד שלא היה רחוק מלגמור בגיל 27 וגם התגבר על התמכרויות רבות שנים, מרגשת גם היא מאוד ואולי אף יותר. פה אני מאוד משוחד כי קייב הוא אחד האמנים האהובים עליי ביותר. ובאלבום הזה, של פיית'פול, יש למעשה הופעת בכורה, עדיין בלתי מוכרזת, של מה שייהפך ל-Grindermen, להקת הבת המופלאה של ה-bad seeds  של קייב- שמורכבת מקייב, וורן אליס הבלתי ייאמן על כל כלי אפשר בעולם (אבל בעיקר כינור), מארטין קייסי על באס וג'ים סקלוונוס על תופים, שזה בערך חצי מהסידס. כאן הם עדיין רחוקים מהרטרו-פוסט-פאנק, אם אפשר להגדיר זאת, שיעשו בשני האלבומים המעולים שלהם (לרוץ ולשמוע- שני אלה, בעיקר השני, מדהימים ומוכיחים שקייב לא נרגע וכנראה גם לא יירגע לעולם), ובשניים מתוך שלושה שירים הם מנגנים אקוסטי. אני חייב לדבר במיוחד על השיר “Crazy Love”, השיר הכי טוב והכי יפה באלבום. לקייב יש את הכישרון המינימליסטי הזה להלחין את השירים הכי יפים במינימום השקעה ומינימום מהלכי אקורדים. וכשפיית'פול שרה את הפזמון-

Crazy love is all around me,
Love is crazy, love is kind
But I know somehow you’ll find me
Love is crazy, love is blind

ו-וורן אליס נכנס עם הכינור החורקני והמיוסר שלו- זה פשוט סוחט דמעות. שיר אחד באלבום מנבא את הסגנון של grindermen- זה השיר המעולה “Desperanto”, שילוב לשוני גאוני בין שפת האספרנטו לייאוס, שבו פיית'פול עושה מין ראפ כשברקע קייב והכנופיה מכסחים וגם מצטטים בפזמון החוזר את הדורז- “Everybody knows my baby”. אגב, את השירים שקייב תרם להם הפיק קייב עם האל ווילנר, המפיק האגדי שכבר כתבתי עליו שכבר הפיק לפיית'פול כמה אלבומים והחיבור בינהם יוצר נפלאות.

פיית'פול העכשווית. old enough to know better

איכשהו האלבום המעולה הזה נפל מתחת לרדאר ולא עשה ממש רעש, ולא הייתי שומע אותו כלל אלמלא עבדתי בחנות דיסקים באותה תקופה והתאהבתי בו. פיית'פול עדיין פעילה, ולא רק במוזיקה- היא גם שחקנית קולנוע ותיאטרון (חפשו את הסרט "אירנה פאלם") וממש עכשיו הולכת להוציא אלבום נוסף. אני מקווה שתמשיך להוציא עוד דיסקים ולרגש, מה שאיימי כבר לא תוכל לעשות, לצערנו. ואיימי- מי ייתן ותמצאי מנוחה נכונה.





3 תגובות:

  1. תודה, אבדוק את האלבום. שווה להכיר גם את אלבום הקאברים היפה שלה מ2008.

    גם ההיכרות שלי עם ג'ון בריון היא מאד שטחית ומסתכמת רק בהיכרות עם פס הקול שעשה לשמש נצחית בראש צלול , אבל הוא בהחלט מישהו ששווה להתעמק בו.

    השבמחק
  2. נפרדתי מבעלי לפני שלוש שנים. לא הייתה תקשורת בינינו. יעצו לי על ידי משפחות וחברים לשחרר את השכוח מהנישואים ולהמשיך הלאה בחיי. לא רציתי להתחתן עם מישהו אחר כי עמוק בפנים אני עדיין אוהב את בעלי. סבלתי כל כך מכאבים ובלבול שקראתי המלצה באינטרנט על איך ד"ר אלאבה איחד מחדש נישואים שבורים בעזרת כוחותיו הרוחניים. המשכתי לקרוא כל כך הרבה המלצות על איך הוא עזר לשים קץ לגירושים ולשקם את אהוביהם לשעבר של אנשים ואמונתי התחדשה. אני צריך ליצור קשר עם ד"ר אלאבה מיד כעבור כמה דקות הוא ענה לי ונתן הנחיות מה לעשות, לאחר שעמדתי בדרישה הנדרשת יומיים לאחר הטקס, הכישוף שינה את חיי סביב בעלי לא ליצור איתי קשר יותר מזה. שנתיים התקשרו אליי באמצע הלילה בוכה והתנצלות שזו עבודת השדים, אז אני עדיין נדהם מהנס הזה אז אני סולח לו. עכשיו הנישואים שלי מאוזנים. טקס דרלאבה עבד מצוין והנישואים חזקים יותר מבעבר, ושום דבר לא יכול להפריד בינינו שוב. ביקרתי בכל כך הרבה אתרים שחיפשתי עזרה, זה היה חסר סיכוי עד שהתחברתי לדראלבה, הגבר האמיתי שעזר לי לשחזר את הנישואים השבורים שלי אם יש לך בעיה דומה בנישואיך, אתה רוצה שבעלך או אשתך יאהבו אותך שוב . , יש לך מישהו שאתה אוהב ואתה רוצה שהוא יאהב אותך בתמורה, יש לך אתגר בחיים שלך, תבנית הלחש של ד"ר אלאבה היא הפתרון והתשובה לבעיה שלך, וואטסאפ / ויבר עם מספר הטלפון שלו: +1(425) 477-2744, צור איתו קשר עוד היום על ידי שליחת אימייל אל dralaba3000@gmail.com אל תיתן לאף אחד לקחת את בן/בת הזוג שלך ממך.

    השבמחק
  3. איך החזרתי את בעלי הגרוש בעזרת כישוף האהבה של ד"ר אלאבה שמי שירה אליהו. כשקראתי את העדות באינטרנט על האופן שבו ד"ר אלאבה, זורק הכישוף הבהיר והחזק ביותר עוזר להחזיר בעל מתגרש, מאהב. תהיתי איך זה יכול להיות נכון, כי רבים אכזבו אותי בעבר ללא כל תוצאה. פשוט שחררתי את הפוסט והסתובבתי בפורום. בהודעתי שוב תחת, מישהו פרסם ואמר זורק כישוף מאומת. אחרי שהיא קראה את הדואר, זה היה אותו אדם ד"ר. אלאבה שהיא דיברה עליה. אז אין לי ברירה אלא לבדוק באמת איך הוא עובד. הייתי הרוסה לגמרי כשבעלי האהוב עזב אותי. זה היה כאילו כל העולם שלי נעלם ביגון ובכאב. אני יודע שזה נשמע מוזר, אבל מבין כל מטילי הקסמים שיצרתי קשר, הוא היחיד שהשאיר בי את הרושם שאני כל כך נכון ואמין. יותר מדבריו, הוא החזיר את בעלי והגשים את כל משאלותיי. הוא נאמן עכשיו, הוא שם לב אליי, הוא מציע לי פרחים בכל יום ראשון, ולעתים קרובות אנחנו יוצאים לקולנוע ולמסעדה. בעלי בא אליי והתנצל על העוול שעשה והבטיח שלעולם לא יעשה זאת שוב. מאז הכל חזר לקדמותו. אני ומשפחתי שוב חיים יחד באושר. אני אהיה אסיר תודה לנצח שהפכתי את חיי מהגיהנום לגן עדן! אני מאמין שמי שצריך עזרה צריך לבוא אליו לעזרה. שאלוהים ימשיך להשתמש בך כדי להציל את הפרידה. כל מי שיש לו בעיות זוגיות, בעיות גירושין, מאהב אבוד או בעיות זוגיות כלשהן, ניתן לפנות אליו (dralaba3000@gmail.com). או WhatsApp/Viber him דרך +1(425) 477-2744

    השבמחק